Olyannyira igaz ez, hogy a romantika fejedelme, Victor Hugo, túléli a realista regény mindhárom megteremtőjét: Balzacot, Stendhalt és Flaubert-t. Ők maguk sem szabadulhattak teljesen a képzelet szőtte történetek varázslatától, a köznapi valóság fölé növő hősök meseszerő alakjától, a históriai múlt visszafénylő, kísérteties legendáitól.
A Vörös és fekete megírásakor negyvenhat éves, és még mindig az élet reménytelen szerelmese Stendhal. Tudja magáról, hogy csúnya, öreg és szegény, sikertelen a nőknél. Hát ebben a regényben vesz elégtételt mindazért, ami tulajdon sorsában elmaradt. Fiatal, szép és hódító hőse csak ragyogó szellemét és szegénységét örökli. Így alkotja meg Julienben azt a jelképes alakot, amely eljövendő nemzedékeken át a becsvágyó ifjúság eszményképőe lesz: egyedül az ellenséges világgal szemben. Merész eltökéltséggel fölébe kerekedni a hipokrita társadalomnak, önerejéből kiverekedni, ami a szerencsések, gazdagot, kiváltságosok ölébe jullott.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhHtP4gqD-mGfVxJYGoALUjIXkshn8jVd5Tj5P9JB9pYXBOAl34-LMs0aWZNbC_IsHMvgP81rbtcn3jnf5AHTzyiwKLy9tG9aCCQ5FkuJXHWpzSfa1IXrikK7EnO-D8cv0h0zo_dByhsObE/s320/ren10.jpg)
Verriéres kisváros, a Napóleon utáni idők légköre tölti be. Az emberek helyezkednek, féltik állásukat, a helyi hatalmasságok jövőjüket szeretnék biztosítani. Julien megvetően nézi a tülekedést. Szíve mélyén bonapartista, de ezt a szélső királypárti de Rénalék előtt titkolnia kell. Nem hivatásérzés vonzza az egyház felé, csupán fölismeri, hogy ez az egyetlen út maradt nyitva előtte. Adottságai, megnyerő külseje révén hamar megszeretteti magát új környezetével. Élisa közeledése elől kitér, magasabbra vágyik. A ház asszonya maga is meglepődik, hogy szinte föllélegzik, amikor értesül erről a döntésről. S még inkább, mikor önmaga előtt is be kell ismernie: szintelen, unalmas életébe változást hozott a nála tíz évvel fiatalabb Julien, belészeretett, s megérzi: a fiú sem közömbös iránta.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjBRAQvO1yGcZCv5xLZ4CM02WkW_z-WWCxfOUkDO-a9YWxUSF_ssOD-PDFiARSBUGvAcUFTAWy1BpBQ44xrUOWP-pzAFHl7Je_zn4hr6c_jmq8JZozSUDGwaINgm9vpGMMo5RoY-1JfJDkR/s320/ilmatrimonioallamodailcdk2.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhwWe-RIfKIZt8hpsaoCCWNZdeerGPjDgvkNkBRY3_cth5dxqvns1ibxeWQzdsxLYNDfIm9AmRMu848k7vxzHZCb1u-7xp6EPEL0KrVve87Ww2SlxAqxSTtgbR3zUQw6d2xgRYFiD9uiyMH/s320/ren04.jpg)
Élisa, de Rénalék szobalánya kileste asszonyának viszonyát Juliennel. Sértve a fiatalember elutasításától, elárulja a polgármester örök riválisának, Valenod-nak, mi folyik a férj háta mögött. Valenod korábban mga is sürgött-forgott de Rénalné körül, kap az alkalmon, s névtelen levélben figyelmezteti a férjet. A megrémült asszonynak mentő ötlete támad: Valenod jellegzetes kék levélpapirosára ragasztott, nyomtatott betűkből készíttet Juliennel újabb névtelen levelet, s azt adja át férjének, mint amit neki küldtek. Egyben arra ösztökéli, küldjék el Julient. A megviselt, botránytól irtózó de Rénal boldogan hisz felesége ártatlanságában. Élisa azonban Célan abbénak is meggyónta a szerelmesek titkát. Az idős pap ráparancsol Julienre: beajánlotta a besanconi szemináriumba. A fiúnak távoznia kell.
Egy gyötrelmes évet tölt kemény önfegyelemben a papnevelde falai között, s a templomban váratlanul ismét megpillantja a gyóntatószék előt de Rénalnét. A találkozástól az asszony elájul, és maga Julien is csaknem összeomlik a megrázkódtatástól.
Pirard abbé menti ki a számára elig elviselhető szerzetesi életformából. Az abbé főúri híve, de la Mole márki párizsi plébániát juttat az időt papnak, s fölajánlja maga mellett a titkári állást. Az abbé maga helyett Julient javasoslja a márkinak.
Julien ismét szabad. Néhány napja van: visszatér Verriéres-be, s halálos kockázat átán létrán kúszik föl éjszaka de Rénalné ablakához, hogy még egyszer megölelhesse a rémült, ellenállni képtelen szerelmes asszonyt. Csaknem rajtuk üt a férj. Julien életét veszélyeztetve kiugrik az ablakon, és elindul Párizs felé.
A fővárosban Pirard abbé mutatja be a márkinak. Az újabb gazda jóindulatúan fogadja, bőkezűen állapítja meg fizetését. Szalonjában megismerkedik a főrendi társaság tagjaival. Julien néhány hónap alatt gyakorlott dandyként mozog az új környezetben. A márki rábízza levelezésének intézését, s mindjobban megkedveli az ügyes titkárt.
Lánya, Mathilde de La Mole, hűvös, elegáns szépség, akit körüldonganak fiatal arisztokrata hódolói. A család atervei szerint Croisenois márki, a hercegi cím várományosa a kívánatos jövendőbeli. Mathilde-ot untatja a fényes külsejű, de belül üres fiatalemberek serege. Önkéntelenül támad fel érdeklődése a csinos, merész, eredeti gondolkodású fiatalember iránt.
Már ő közeledik hozzá, de Julien óvatos, gyanakvó, nem akar nevegtégessé válni. De amikor hivatalos útjára készülében Mathilde értésére adja: "Nem tudnám elivselni, hogy ne lássam töbé" - már a márki egyetértésével halasztja el távozását. Ezután éri a lány üzenete: "Éjfél után egykor legyen a kertben..." - s a hozzáfűzött kívánság: szobájában várja. Engedelmeskedik, de pisztolyt vesz magához, úgy kúszik föl a létrán Mathilde ablakához.
Így indul, s be is teljesedik a második "rangon fölüli" szerelem. Csak ez még hullámzóbb, szeszélyesebb, ingadozóbb, mint az első volt.
Azonban Julien már képtelen az önfeledtségre. Megtanulta a boldogság veszélyeit, gondoskodik saját biztonságáról, Mathilde levelét lemásolva eljuttatja Fouquénak. De félelme ezúttal alaptalannak bizonyul. A lány valóban szereti, csodálja, azonban más az éjszakai és más a nappali arca. Mindinkább elhidegülni látszik, hát Julien másnak udvarolva megpróbálja fölkelteni szunnyadó féltékenységét. Közben azonban a márki már lánya házasságát tervezgeti a kiszemelt főúri vőlegénnyel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése